In de gesprekken is er ook aandacht voor uitzonderingen: situaties waarin het probleem zich niet voordoet. In het gedrag van de gezinsleden in die situaties zitten vaak de sleutels tot het vinden van oplossingen. De begeleider vraagt daarom specifiek naar situaties waarin het al (een beetje) goed gaat en naar wat er eerder al heeft gewerkt. Wat heeft het gezin anders gedaan op deze momenten? Hoe kan het opnieuw goed gaan?
De vragen die de contextbegeleider stelt, creëren hoop en perspectief en doen gezinnen nadenken. Ze kunnen gericht zijn op het samen verkennen van de situatie zonder meteen tot concrete doelstellingen of acties te komen. Door ouders en kinderen een ander perspectief te laten innemen, te laten dromen over de toekomst, te laten stilstaan bij hun gevoel of gedrag of te laten vertellen over het verleden kan verandering ingezet worden.
Bron
Mertz, M. (z.j.). Intentional Strengths. Opgehaald op 14/08/2019 van http://www.familyfinding.org/assets/files/Intentional%20Strengths.pdf