Veelal onbewust nemen we het spanningsniveau van onze gesprekspartner over. Als deze erg opgewonden is, gaan we zelf ook sneller spreken en reageren. Als deze erg traag of futloos is, moeten we ons best doen om zelf actief te blijven.
Om gezinnen goed te kunnen helpen moeten we daarom in verbinding blijven met en aandacht hebben voor ons eigen lichaam en onze emotionele reacties. Een rustgevende stem en een vriendelijk gezicht kan het veiligheidssysteem in de hersenen van de andere engageren. Begeleiders die zelf veel kunnen dragen, kunnen niet alleen veiligheid installeren in de samenwerking. Ze zijn ook in staat om gezinnen te helpen groeien.
Ons buikgevoel wordt, naast door onze lichamelijke spanning, ook bepaald door onze intuïtieve kennis. Onze intuïtieve kennis over ouders en kinderen en familieleden is wat we onthouden uit onze contacten met hen en uit de gevoelens die deze contacten opriepen. Ook de ervaringen die anderen met het gezin en de familie hadden kunnen een rol spelen. Vanuit dit weten voelen we het gedrag van de andere aan en reageren we op een sensitieve manier. De intuïtieve kennis die we over onszelf hebben komt vanuit onze eigen behoeften en verlangens, onze hechting, onze eigen ervaringen en de thema’s die spelen in ons leven.
Vaak zijn we ons niet bewust van ons buikgevoel. Toch is het belangrijk om er af en toe naar te luisteren en alleen of samen met anderen verbinding te leggen met wat er gebeurt: Wat maakt dat ik dit zo spannend vind? Wat zorgt er in deze situatie voor dat ik zo reageer?
Meer inzicht in ons gevoel kan ons helpen om meer emotioneel in verbinding te zijn met anderen. Vooral in situaties waar de spontane afstemming de mist in gaat.
Ook Lynn Hoffman schreef over hoe onze gesprekken en verhalen worden gekleurd door wat er niet logisch gezegd kan worden. Lees haar verhaal over een nieuw licht aan de horizon... the art of with-ness.
Bronnen:
Morisse, F., De Belie, E., Blontrock, M., Verhasselt, J., & Claes, C. (Red.) (2017). Emotionele ontwikkeling in verbinding. Coachingsmethodiek voor begeleiders van cliënten met probleemgedrag. Antwerpen: Garant Uitgevers N.V.
Rober, P. (2017). Samen in gezinstherapie. Antwerpen: Pelckmans Pro.
Rosenberg, M. B. (2011). Geweldloze Communicatie. Rotterdam: Lemniscaat B.V.
SOS Kinderdorpen & Cachet VZW. (2017). ‘Wij zijn gewone jongeren in een ongewone situatie. Ervaringsdeskundigen aan het woord: waar moet jeugdhulp heen volgens jongeren zelf?’.
Steens, R. (2016). Contextbegeleiding gestript. Praktijkhandboek. Antwerpen: Jeugdzorg Emmaüs.
van der Kolk, B. (2016). Trauma Sporen. Eeserveen: Uitgeverij Mens!