Niet alle vragen kunnen of zullen meteen een antwoord krijgen. Vaak zijn de vragen echter belangrijker dan de antwoorden. Een vraag die niet meteen beantwoord wordt, opent mogelijks nieuwe wegen van denken, voelen en handelen en zet dus aan tot nieuwe reflexieve processen.
Vanuit dit perspectief zijn oplossingsgerichte vragen, zoals circulaire-, coping-, uitzonderings- en schaalvragen, niet enkel nuttig voor het vinden van oplossingen maar stimuleren ze vooral nieuwe denkprocessen. Ze maken het mogelijk om perspectieven uit te wisselen en om via de verbinding met bredere zienswijzen stress te verlagen. Ze kunnen nieuwe betekenissen en inzichten creëren, helpen om hoop en veerkracht te koesteren en bijdragen aan een verrijkt en gemeenschappelijk (mentaal) betekeniskader.
Ontdek hier voorbeelden van verschillende soorten verbindende vragen.
Onze directeur Jan Tibo haalde uit "Ik wil mijn kind niet kwijt" van Insoo Kim Berg (2005) enkele tientallen uitspraken, standpunten, bedenkingen, die hem vaak aan kinderen, jongeren en gezinnen uit ons werk doen denken. Sommige uitspraken spreken mekaar tegen! Wat denk jij er zelf van? En wat vinden je collega's? Lees het hier.